top of page

Dimitri Temmerman verkozen tot Woordvoerder van het jaarHanne Poppe Corporate Woordvoerder van het Jaar

  • Foto van schrijver: Baptiste van Outryve
    Baptiste van Outryve
  • 22 mei
  • 3 minuten om te lezen

Bijgewerkt op: 23 mei



Dimitri Temmerman (NMBS) en Hanne Poppe (Colruyt Group)
Dimitri Temmerman (NMBS) en Hanne Poppe (Colruyt Group)

  • Beste Nederlandstalige woordvoerders bekroond op 9e Nacht van de Woordvoerder

  • Verkozen door journalisten en woordvoerders


Antwerpen, donderdag 22 mei 2025 — Dimitri Temmerman van de NMBS is verkozen tot Nederlandstalig  ‘Woordvoerder van het Jaar’. De gelijkwaardige prijs voor ‘Corporate Woordvoerder van het Jaar’ ging naar Hanne Poppe van Colruyt Group. 


Voor de bijna 150 woordvoerders die mochten stemmen op de Nacht van de Woordvoerder en de vakjury die de genomineerden selecteerde, zijn beide laureaten een voorbeeld voor hun vakgenoten. De prijzen werden donderdagavond uitgereikt op de negende Nacht van de Woordvoerder in ZAS Cadix in Antwerpen. Het evenement wordt jaarlijks georganiseerd door de Stichting Corporate Communicatie.

 

Woordvoerder van het Jaar: Dimitri Temmerman

Woordvoerder Dimitri Temmerman van de NMBS werd door bijna 150 journalisten en woordvoerders tot  ‘Woordvoerder van het Jaar’ verkozen. Als woordvoerder is hij al bijna tien jaar de stem en het gezicht van de NMBS. Temmermans nummer staat als quick dial in het telefoontoestel van een hoop journalisten, die hij met verve te woord staat over een enorme variatie aan onderwerpen. Zo verschenen vorig jaar maar liefst 11.000 artikels over de NMBS, tot in het buitenland toe.  

De genomineerden voor deze prijs waren Sigrid Somers van KU Leuven, Kristof Aerts van Parket Antwerpen en Dimitri Temmerman van NMBS. 


Corporate Woordvoerder van het Jaar: Hanne Poppe

Naast de ‘Woordvoerder van het Jaar’ zette de Stichting Corporate Communicatie voor de tweede keer ook de ‘Corporate Woordvoerder van het Jaar’ in de bloemen. De genomineerden voor deze categorie voeren het woord voor een commercieel bedrijf en komen minder in beeld dan overheidswoordvoerders, maar leveren eveneens uitstekend werk. 


Woordvoerders en journalisten verkozen Hanne Poppe van Colruyt Group tot Corporate Woordvoerder van het Jaar. Na de laagste prijs in de rekken haalt de retailer daarmee een van de twee hoogste prijzen in woordvoerdersland binnen. Redacties waarderen dat ze professioneel meewerkt aan vragen, blijft communiceren in de moeilijke context van een beursgenoteerd bedrijf en dat zowel on als off the record. Hanne Poppe neemt de fakkel over van Debby Wilmsen (Tomorrowland) die vorig jaar de eerste Corporate Woordvoerder van het jaar werd.     


Hanne Poppe haalde het van Nico Cardone van Brussels Airlines en Dirk Snauwaert van Van Hool. 



De winnaars en genomineerden
De winnaars en genomineerden


Journalisten en woordvoerders aan het woord

Voor de verkiezing van de ‘Woordvoerder van het Jaar’ en de ‘Corporate Woordvoerder van het Jaar’ vroeg de Stichting Corporate Communicatie aan Nederlandstalige redacties om de beste woordvoerders van het voorbije jaar te nomineren. Een jury met journalisten en oudwinnaars kwam zo tot een top drie. 


Op de Nacht van de Woordvoerder brachten bijna 150 aanwezige woordvoerders hun stem uit voor de woordvoerder van het jaar in beide categorieën. 


Interessante tussenkomsten over artificiële intelligentie en journalistiek in tijden zonder AI

Naast de stemming en prijsuitreiking trakteerde de Stichting Corporate Communicatie de aanwezige woordvoerders op interessante tussenkomsten over AI bij perscontacten en wat iemand een goede woordvoerder maakt. Sprekers waren Jennifer Vogels (TEAM LEWIS), Stefano Moi (The Value Hub) en voormalig VRT-journalist Johny Vansevenant. Die laatste werd ook in de bloemen gezet voor zijn journalistieke carrière.


Jennifer Vogels adviseerde het publiek de volgende AI tools te testen: HeyGen, Hemingway Editor, ChatGPT, Whimsical, Miro, Answer the Public, Exploding Topics en Upfluence.


De presentatie van Stefano Moi vind je terug op https://thevaluehub.be/guides/the-business-value-of-ai/


De Nacht van de Woordvoerder

De Nacht van de Woordvoerder is een evenement voor Nederlandstalige woordvoerders. Het initiatief zag in 2014 het levenslicht vanuit de vaststelling dat woordvoerders elkaar vooral op televisie zien, en zelden in levenden lijve. Op de avond laten een aantal experts hun licht schijnen over een communicatieonderwerp, worden de beste woordvoerders in de bloemetjes gezet en is er vervolgens tijd om te netwerken en ervaringen te delen.


Stichting Corporate Communicatie

De Stichting Corporate Communicatie bestaat 17 jaar en heeft in die tijdspanne al tal van congressen, workshops en inspiratiesessies georganiseerd. Haar doel is organisaties en bedrijven te wijzen op het belang van corporate communicatie, op nieuwe trends en evoluties in de sector en hierover woordvoerders, communicatieverantwoordelijken en CEO’s in een netwerk bijeen te brengen.
















 
 
 

Comments


© 2025 by Stichting Corporate Communicatie

bottom of page